Nauczanie i uczenie się są to czynności o charakterze wielostronnym.
Nauczanie programowane
stało się przedmiotem intensywnych badań w wielu krajach świata.
Utożsamiane z
nową technologią kształcenia obejmuje swoim zasięgiem wszystkie elementy
systemu dydaktycznego.
Nauczanie
programowe to sposób nauczania oraz uczenia i uczenia się, w którym
przyswajanie informacji zachodzi w oparciu o odpowiednio ułożony program
zawierający powiązane ze sobą logicznie porcje informacji na określony temat.
Według Cz.
Kupisiewicza teoretyczną podstawę nauczania programowanego stanowią następujące
zasady:
a) zasada podziału materiału na niewielkie, ściśle ze sobą powiązane porcje.
b) zasada aktywizowania uczniów studiujących programowany tekst. Zasada
polegająca na zachęceniu ucznia do aktywności. Gdy bierze się czynny udział w
zajęciach, mamy dużo większe szanse na to, że więcej zapamiętamy.
c)
zasada natychmiastowej oceny każdej odpowiedzi. Zasada
polegająca na jak najszybszej ocenie wypowiedzi ucznia.
d) zasada indywidualizowania tempa i treści ucznia się. Zasada
polegająca na dopasowaniu tempa do każdego ucznia.
e) zasada empirycznej weryfikacji tekstów programowanych.
Piramida ukazująca jak ważna jest aktywizacja.
Kupisiewicz
dokonuje różnicowania programów ze względu na sposób udzielania odpowiedzi, tok
uczenia się, wielkość oraz strukturę dawek informacyjnych, możliwości
indywidualizowania procesów kształcenia. Na tej podstawie wyróżnia się
następujące rodzaje programów:

- liniowy
- rozgałęziony
- mieszany
Program liniowy,
którego twórcą jest B.F. SKINNER
opiera się na swoistej teorii uczenia się krok za krokiem, co oznacza podział
materiału na bardzo małe dawki informacyjne, gdyż są one łatwiejsze do
opanowania przez uczniów niż duże dawki. Dzięki temu następujące po nich
pytania , których odpowiedzią są luki występujące w poszczególnych ramkach, są
łatwe i w zasadzie uczniowie nie popełniają błędów, a tym samym nie zniechęcają
się do pracy. Uczeń po rozwiązaniu zadania otrzymuje informację zwrotną
(dowiaduje się czy odpowiedział poprawnie czy niepoprawnie).
Program liniowy spotkał się z krytyką, która dotyczyła przede wszystkim zasady
"bezbłędnego marszu małymi kroczkami przez tekst", w wyniku czego
powstał tzw.
Program rozgałęziony.
Autorem koncepcji programu rozgałęzionego jest amerykański psycholog N.A. CROWDER. U podstaw programu
rozgałęzionego znajdują się następujące założenia teoretyczne:
- materiał nauczania dzieli się na większe dawki niż w programie liniowym, po
każdej dawce informacji następuje pytanie , które zmusza do wyboru odpowiedzi.
- w przypadku odpowiedzi pozytywnej uczeń przechodzi do następnej ramki
programu, natomiast wraca przez ramkę korektywna do punktu wyjścia i ponownie
studiuje treść danej ramki, gdy na zawarte w niej pytanie odpowiedział źle.
Program rozgałęziony, jak liniowy , spotkał się z krytyką, która dotyczyła
sposobu udzielania odpowiedzi przez uczniów, niebezpieczeństwa popełnianych
błędów, małej spójności przyswajanego materiału.
W celu uniknięcia
licznych mankamentów podjęto próby opracowania programów mieszanych. W
programach tych stosuje się zarówno małe dawki jak i większe, a nawet całe
bloki informacyjne. Do programów mieszanych należy program blokowy, którego
twórca jest Cz. Kupisiewicz. Bloki informacji przeplatają się z blokami
powtórzeniowymi, kontrolnymi, problemowymi etc. Program blokowy pozwala
rozwijać samodzielnie myślenie uczniów ponadto jest systemem otwartym, ponieważ
adaptuje i spożytkuje wszelki postęp w nauczaniu programowanym.
Program blokowy składa się z sześciu bloków:
- - informacyjnego (I),
- - testowo-informacyjnego (TI),
- - problemowego (P),
- - testowo-problemowego (TP),
- - korektywno-informacyjnego (KI),
- - korektywno-problemowego (KP).
Środkami służącymi
do ekspozycji programu są podręczniki lub maszyny. Podręczniki programowane
różnią się między sobą w zależności od rodzaju programu, którego ekspozycji
mają służyć. Maszyny dydaktyczne wspomagają procesy uczenia się , powtarzania i
utrwalania jak również kontroli. W ostatnich latach wskazuje się na duże
możliwości zastosowania w pracy dydaktycznej komputerów. W koncepcji nauczania
programowego na szczególne podkreślenie zasługuje to, że opiera się na
podstawowych prawach uczenia się oraz respektuje ważne postulaty jak stała
aktywizacja uczniów, wgląd w przebieg uczenia się.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz