wtorek, 18 kwietnia 2017

Nauczanie/kształcenie wielostronne



Według  Wincentego Okonia  kształcenie ma zmierzać poprzez  stymulowanie motywacji, zdolności poznawczych, życia uczuciowego i działalności praktycznej uczniów, do ich harmonii i pełnego rozwoju.  By ten rozwój został zachowany kształcenie musi uwzględniać  trzy podstawowe aktywności człowieka: 
  • aktywność poznawczą /umysłowa/ intelektualna, 
  • aktywność  emocjonalna 
  • aktywność  praktyczna. 
Aktywności te mają służyć  poznawaniu rzeczywistości i twórczemu oddziaływaniu  na nią.
Aktywność intelektualna, zmierza do poznawania świata i siebie, może zostać  uruchomiona, w dwóch  ważnych i uzupełniających się kierunkach :
  • ·         Asymilacji wiedzy- czyli przyswajanie gotowych wiadomości
  • ·         Odkrywaniu wiedzy angażującego procesu myślenia

Uczący przyswaja nagromadzoną przez ludzkość wiedzę , korzystając z pomocy nauczycieli jak i innych źródeł, ale także znaczną jej część odkrywa samodzielnie.
Aktywność emocjonalna, polega zapoznawaniu, przeżywaniu i tworzeniu wartości poznawczych emocjonalnych, estetycznych i wszelkich innych.
Aktywność praktyczna, polega na działaniu i zmienianiu świata. 
Uwzględnia z jednej strony poznania wiedzy o rzeczywistości i wzorów jej przekształcanie, natomiast z drugiej strony umiejętności do rozwiązywania problemów  technicznych, ekonomicznych i w zakresie produkcji.

 Aktywności te mają służyć  poznawaniu rzeczywistości i twórczemu oddziaływaniu  na nią. 
Cykl dydaktyczny obejmuje tu praktykę- teorie- praktykę. 
Koncepcja kształcenia wielostronnego przeciwstawia się zarówno  sensualizmowi dydaktycznemu, w którym zasada poglądowości  jest sednem wszelkiego nauczania, jak i jednostronnemu abstrakcjonizmowi, opartemu tylko na wiedzy książkowej, czy instrumentalizmowi dydaktycznemu, w którym dominuje jednostronny  kult praktyki, pojmowanej pragmatycznie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz