Według Wincentego Okonia kształcenie ma zmierzać poprzez stymulowanie motywacji, zdolności poznawczych,
życia uczuciowego i działalności praktycznej uczniów, do ich harmonii i pełnego
rozwoju. By ten rozwój został zachowany
kształcenie musi uwzględniać trzy
podstawowe aktywności człowieka:
- aktywność poznawczą /umysłowa/ intelektualna,
- aktywność emocjonalna
- aktywność praktyczna.
Aktywność
intelektualna, zmierza do poznawania świata i siebie, może zostać uruchomiona, w dwóch ważnych i uzupełniających się kierunkach :
- · Asymilacji wiedzy- czyli przyswajanie gotowych wiadomości
- · Odkrywaniu wiedzy angażującego procesu myślenia
Uczący
przyswaja nagromadzoną przez ludzkość wiedzę , korzystając z pomocy nauczycieli jak i innych źródeł, ale także znaczną jej część odkrywa samodzielnie.
Aktywność
emocjonalna, polega zapoznawaniu, przeżywaniu i tworzeniu wartości poznawczych
emocjonalnych, estetycznych i wszelkich innych.
Aktywność
praktyczna, polega na działaniu i zmienianiu świata.
Uwzględnia z jednej strony
poznania wiedzy o rzeczywistości i wzorów jej przekształcanie, natomiast z
drugiej strony umiejętności do rozwiązywania problemów technicznych, ekonomicznych i w zakresie
produkcji.
Aktywności te mają służyć poznawaniu rzeczywistości i twórczemu
oddziaływaniu na nią.
Cykl dydaktyczny
obejmuje tu praktykę- teorie- praktykę.
Koncepcja kształcenia wielostronnego
przeciwstawia się zarówno sensualizmowi
dydaktycznemu, w którym zasada poglądowości
jest sednem wszelkiego nauczania, jak i jednostronnemu
abstrakcjonizmowi, opartemu tylko na wiedzy książkowej, czy instrumentalizmowi
dydaktycznemu, w którym dominuje jednostronny
kult praktyki, pojmowanej pragmatycznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz